Wednesday, April 20, 2011

~Meniti Lelah Kehidupan~ Part 4 (a)

  Liyana membenamkan mukanya ke bantal.. Dia menjerit sekuat hatinya. Apa tidaknya.. Rakan baiknya telah menghancurkan segala yang di angankan selama ini. Malah, istana pasir yang di idam-idamkan jua tidak kesampaian. Belum dibina, musnah di pukul badai. Adakalanya dia juga melihat akan kekurangan dirinya. Apakah dia tidak secantik ,selembut atau seramah Fatin. Mengapa dari dulu dia selalu kecewa dalam dunia percintaan? Apakah dia tidak layak untuk menyintai seseorang yang di namakan lelaki.? Air mata masih lagi mengalir laju. Hatinya resah, fikirannya menjadi bingung. Bagaikan seorang kanak-kanak yang kehilangan ibunya.

  Hazel menolak daun pintu di rumahnya yang terletak di Kondominium Tiara, Ampang. Fatin mengekori Hazel dari belakang. Mereka segera menutup pintu utama lalu ke bilik Liyana lalu mengetuknya. Perlahan-lahan daun pintu di buka. Fatin meluru melihat sahabatnya itu. Liyana menoleh ke arah lain. Fatin duduk bersimpuh di hadapan Liyana sambil mengenggam tangan Liyana.

  "Yana.. Aku dengan Haikal ... Hanya kawan biasa. Dia tak pernah cakap apa pun pasal hubungan kami.. Dan aku tak pernah keluar berdua dengan dia pun..."Jelas Fatin sambil merenung tepat ke muka Liyana.

  "Ye ke.. Atau kau saja nak pujuk aku dengan kata begitu" Ucap Liyana dalam nada yang terketar-ketar.
 
  " Betul Yana... Kau lebih kenal aku dari Haikal kan... Selama ini.. Aku kongsi bersama segala suka duka aku bersama kau orang.. Takkan lah perkara begini aku nak sorokkan..." Ujar Fatin lagi.

  " Habis..Kenapa Haikal cakap macam tu pada aku siang tadi...." Liyana mula memandang Fatin.

  " Tu aku kurang pasti... Dia tak pernah cakap apa-apa dengan aku pun mengenai perkara tu...Kalau dia beritahu sekalipun..Aku rasa... Wajar aku berterus terang supaya kau tak salah faham lagi... Aku tak nak hilang sahabat-sahabat aku lagi..." Balas Fatin lagi sambil menyeka air matanya.


   Kerana Zali, dia hampir di pulaukan oleh Liyana dan Hazel. Apa tidaknya, Zali tidak membenarkan dia menghubungi sahabatnya itu malah...Menegah untuk berjumpa mereka. Sememangnya Zali seorang yang baik biar pun adakalanya tingkah lakunya membuatkan Fatin makan hati. Segala tutur katanya harus diikuti jika tidak, Zali akan melemparkan kata-kata kesat kepadanya. Pernah juga Zali cuba ingin memukulnya namun.. Mujur Fatin dapat mengelak dari menjadi mangsanya. Namun, Zali seroang pemujuk yang bijak. Mudah sahaja Fatin memaafkannya.

  Liyana segera memeluk Fatin. Diikiuti Hazel pula. Mereka bagaikan adik beradik. Lebih-lebih lagi Liyana tidak mempunyai siapa-siapa lagi di dunia ini. Manakala hazel pula, hanya dia sahaja anak tunggal bagi keluarga En Ismail.

 " Dah.. Dah.. Nanti banjir plak sini... Di sebabkan Liyana merajuk tak tentu pasal dan tanpa usul periksa..Ko belanja kitaorang kat Nailis... Cepat siap.. Aku lapar nie..." Ujar Hazel.
 
  " Eh.. Bukan aku nampak Jco ke tadi..." Balas Liyana pula.

 " Itu appetizer je.. Dah..cepatlah.. aku dari tengahari tak makan nie.... Risaukan kau tahu tak!!" Beritahu Hazel dengan jujur.

  " Yela.. Yelah..."

  Tiba-tiba.. Kedengaran telefon bimbit kepunyaan Fatin berbunyi. Fatin segera menjawabnya dan beredar ke  ruang tamu sebentar.

 " Sapa tu?" Tanya Liyana

  "Ntah..Kawan dia kot!!" Jelas Hazel.

  Tidak lama kemudian, Fatin menghampiri mereka berdua.

  " Korang tak kisah ke kalau kawan aku join sekali..." Tanya Fatin yang meminta keizinan.

  "Hm.. Boleh je.. Alang-alang.. suruh je dia belanja.. Selamat duit aku" usik Liyana lalu tertawa.
 
  " Tak malu!!!" Balas Fatin " Bukan Haikal tau.. Ni orang lain.." Ujarnya lagi lalu mengerling ke arah Liyana yang sedang menukar pakaian.

  " Yela ye la..." Balas Liyana.


*********************************************************************************

No comments:

Post a Comment