Tuesday, March 29, 2011

~Meniti Lelah Kehidupan~ Part 3

Liyana membawa secawan kopi ke meja Haikal Imran. Pagi itu agak sedikit tegang di pejabat Perunding Arkitek HI .Haikal agak berang dengan berita yang disampaikan oleh orang kananya tadi, Farhan. Sudah di sogok pegawai-pegawai di sana namun, projek perumahan di Kelang masih lagi tidak luluskan. Mana silapnya, apa kekurangan dari pemberiannya.

 

   “ Yana.. Call En Hakim NOW!!!” Tengking Haikal.

 

  Tersentak Liyana apabila mendengar jeritan dari Haikal tadi. Dia segera menyusun langkah laju menuju ke mejanya. Ganggang telefon di angkat dan nombornya di tekan-tekan.

 

   “ Boss.. En Hakim di talian 1… “ Laungnya separa jerit.

 

  ‘Huh! Hari ni memang semua orang lah kene maki… Dah naik sheikh  lah tu…’Getus hati Liyana sendirian. Dia mengintai Hazel di hujung pejabat, tidak pula kelihatan. Mungkin Hazle sedang tekun menyiapkan kerjanya. Liyana menelefon Hazel.

 

  “ Minah… Ko tak nak makan ke? Lapar nie.. Dah pukul 1.00 nie.. Jom lah…”

 

  “ Nak makan mana nie.. Wisma Cosway nak.. Aku pun lapar sangat nie!!” Balas Hazel.

 

   “ Ok.. Aku jumpa kat lif.. Keluar awal sebelum si Haikal panggil aku…”Ujar Liyana lalu meletakkan ganggang telefon ke tempatnya.

 

  Dia segera bererdar menuju ke luar pejabat.

 

  “ Boss apa hal hari nie..”Sapa Hazel apabila melihat kelibat Liyana

 

 “ Projek kat Kelang tu ler… Entahlah.. Apa yang dia nk kejarkan sangat dengan projek kat Kelang tu pun, aku tak tahu…” Keluh Liyana.

 

  “ Projek tu besar.. Kalau dia dapat projek tu..Naiklah nama company kita ni.Lagipun..Itu je cara dia nak buktikan pada Dato’. Ko pun tahu kan.. Dia bersusah payah membina empayarnya sendiri. Tidak duduk di bawah Dato’. Tak macam Nazril Azrin, abang Haikal..” Jelas hazel dengan panjang lebar.

 

  “ Ish Hazel.. Kau tak tahu apa yang sebenarnya berlaku. Tak baik menuduh.. Punca dia meninggalkan company Dato’ tu.. Aku tahu..Tapi, itu Private and confidential.. Tak boleh lah aku bagitau…” Balas Liyana.

 

  “ Macamana kau boleh tahu pulak?” Tanya Hazel kehairanan.

 

 “ Aku pernah bekerja dengan Haikal di situ sebelum aku bekerja di MS Elevator. Haikal offer aku untuk bekerja dengan dia kat HI ni…Tak apalah..Kita keja macam biasa je. Eh… Aku nk makan bihun sup..Resign nasik tau..”  Balas Liyana.

 

 “ Badan dah keding nak resign nasik lagi… Hehehehe.. tunggu je si Haikal tu masuk meminang kau Liayana…”Usik Hazel pula.

 

 “ Tak kuasa aku…” Ujar Liyana lalu menepuk belakang Hazel. Mereka berdua tertawa kecil.

 

 

 

  Sementara itu, perut Haikal Imran berkeroncong. Jam Tag Huer di tangan dilihatnya. Sudah jam 1.15 tengahari. Dia segera melangkah keluar bilik lalu memandang ke tempat Liyana. Kosong.

 

 ‘Makan sorang lagi lah jawabnya… Ish.. bukan nak ajak sekali si Yana ni…’ getus hati Haikal.

 

 Dia segera melangkah pergi ke NZ Garden yang terletak di bangunan Standard Chartered. Mujur hari ini tidak sesak seperti selalu. Segera dia menarik kerusi lalu duduk. Pelayan restoren menghampirinya.

 

“Nescafe ais dengan nasi goring ayam !” Haikal Imran segera memesan makananya.

 

 Kelihatan satu kelibat yang amat dikenalinya di situ.Matanya masih memerhati kelibat disitu. Liuk tubuh gadis tersebut benar-benar membuatkan dia terpaku seketika. Hilang segala tekanan di pejabatnya. Haikal mengatur langkah menghampiri meja tersebut. Dia segera duduk di sebelah gadis tersebut tanpa dipelawa.

 

 

 “ Fatin kan.. Kawan Liyana and Hazel.. Hi.. Still remember me?” sapa Haikal.

 

 “ Oh you.. Haikal… Sorang je ke?”

 

“ Yup.. Sorang.. Can I join you…”

 

“ No problem.. Silakan…”Balas Fatin.

 

“ You kerja area sini ke?”Tanya Haikal.

 

“ Ha’ah.. Dekat Wisma genting..Bosan pula makan situ. You tak lunch ngan Yana ke?”

 

“Yana… Dah makan dulu lah tu…Dah lama ke kenal Yana?”

 

“ Kita orang study sama dulu… Tu yang lama kenal” ujar Fatin lalu tersenyum.

Haikal jua turut tersenyum. Mereka berdua menikmati hidangan sambil berbual-bual. Segala tekanan dapat diserap dengan tiap senyuman yang dilemparkan oleh Fatin.Betapa hari itu menjadi hari yang menggembirakan bagi Haikal. Kemarahannya terus merundum pabila melihat wajah Fatin. Bagaikan aura yang member satu rahmat dan harapan.

No comments:

Post a Comment